Тъмната страна на риалити шоутата: Секс, насилие и провокации

Молят участници да не изнасят неща от "кухнята"
39
Тъмната страна на риалити шоутата: Секс, насилие и провокации
Снимка: Pixabay

Бизнесът с телевизионни риалити формати процъфтява, но зад бляскавата фасада се крият и тъмни страни. Така например при продукцията на едно популярно предаване по RTL се е стигнало до сексуално посегателство, пише АРД.

В Германия ги има от 25 години, но в момента телевизионните риалита изживяват истински бум. През последните няколко години пазарът експлодира, а нови риалити шоута никнат като гъби след дъжд. Жанрът даже вече проби и в големи стрийминг платформи като Нетфликс или Амазон Прайм, пише в обширна публикация по темата германската обществена телевизия АРД.

Повечето такива предавания в Германия се продуцират от базираната в Кьолн частна телевизионна компания RTL. През последните години репертоарът беше значително разширен. Същото важи и за тяхната доходност: по информация на предаването “Vollbild” на телевизия SWR някои участници в популярни риалити предавания печелят от хонорари от публикации в Инстаграм вече петцифрени суми на месец.

Тъмните страни на един бляскав свят

Разследване на SWR разкрива и някои тъмни страни на бранша. Така например с помощта на подставени лица, записали се в кастинг за известен риалити формат, е установено, че организаторите умишлено търсят и конфликтни участници във въпросните телевизионни продукции.

Хора от кухнята са потвърдили това, показва разследването. Освен това те описват и една друга картина, която се крие зад красивите кадри: говорят за прекомерна употреба на алкохол и недоспиване, за насилие и секс на снимачната площадка, за манипулации и целенасочен подбор на кандидати, които обещават и скандали в предаванията, пише АРД, цитирани от "Дойче Веле".

Сексуални посегателства?

Пред разследващите журналисти участничка в един популярните риалити формат за запознанства на RTL, която тук ще наречем Нина (името е променено от редакцията) е разказала за опит да бъде сексуално насилена по време на снимките, когато друг участник във формата се опитал да я принуди да прави секс с него. "Няколко пъти казах "не", но той продължи да опитва", казва жената. В крайна сметка член на продукцията влиза в помещението, чувайки какво става там и спира мъжа.

Друга участничка е потвърдила случката. "Момичето беше много разстроено и плачеше след това", е казала тя на журналистите. Те са научили още, че насилникът е бил изгонен от продукцията, а Нина била помолена "да не изнася тази история навън". От продуцентската къща отричат да са настоявали за това, но уверяват, че са предложили на момичето помощ от психолог.

Инцидентът от банята изобщо не се споменава в предаването. Според продуцентската къща той не е включен, "защото се е състоял в зона, в която не е имало камери, поради което от него не съществуват кадри". От телевизионната компания RTL, продуцирала въпросното риалити шоу, не са пожелали да коментират събитията.

Свидетелства за насилие, секс и манипулации

Журналистическото разследване разкрива и други, невидими за зрителя детайли от риалити форматите. Бивш продуцент на такива предавания, пожелал анонимност, разказва за умишлени провокации, манипулативни стратегии и съмнителни методи на работа с кандидатите. Така например държат участниците гладни, не им позволяват да ползват определени предмети от бита, да се къпят или пък им пускат музика през нощта. "Ако те са раздразнени или нестабилни, е по-вероятно да си изпуснат нервите", казва информаторът.

Той описва и как продуцентите влияят на съдържанието. В зависимост от това дали искат да има повече секс, скандали или например романтика, избират съответните кандидати, които са най-подходящи да придадат точно този облик на предаването, пише АРД.

Инструментът "скандален маркетинг"

Продуцентските къщи също така търсят изрично участници, които са склонни към избухване и могат да правят скандали пред камерата. Такива участници поляризират и вършат чудесна работа на продуцентите, защото вдигат гледаемостта.

Кристиан Шиха, професор по медийна етика в университета "Фридрих-Александер" в Ерланген-Нюрнберг, нарича това "скандален маркетинг". Успешният кандидат, продукт на "скандален маркетинг", е човек, който "лесно побеснява, обижда хората, заплашва и се държи агресивно", казва Шиха пред АРД.

Една от продуцентските компании, засегнати от обвиненията, обяви чрез адвокатска кантора, че отхвърля всички обвинения. Другите засегнати продуцентски компании не пожелаха да коментират своите формати и се позоваха на общото изявление на RTL. Телевизионният оператор заяви пред Vollbild: "Всички продуцентски компании работят със строги изисквания, които се ангажират да спазват."

Прекомерна консумация на алкохол

Бивша участничка в популярен телевизионен риалити формат е разказала пред Vollbild за ролята, която играе алкохолът на снимачната площадка: "Бих казала, че те се възползваха от нас. Те знаят отлично, че ако изпием достатъчно количество алкохол, ще ни паднат задръжките", казва 18-годишното момиче пред АРД.

"Проблемът е, че хората реагират по много различен начин на алкохола. Едни се уморяват и кротват, други стават агресивни, на трети им развързва езика", казва Кристиан Шиха. За медийния експерт е очевидно, че това е търсен ефект от продуцентите – всичко е добре планирано и калкулирано, добавя той.

Отговорната продуцентска компания се е въздържала от коментар за употребата на алкохол. А от телевизионния оператор RTL са отговорили само, че "физическото и психическото здраве" на участниците е основен приоритет както за тях, така и за продуцентските къщи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от Водещи мобилна
Войната, мъжете, мобилизацията: Кое е по-ценно животът или Украйна?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Да не ми се оплакват и жалват - за всеки влак си има пътници. Така че, щом искат Blaze of Glory, сори тез добри девойки, мачовци, продуценти и т.н. и т.н. и всякакви бабаити.
35
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Верно ли някой още гледа телевизия!?
34
3
 
4
 
! Отговори
вгз преди 6 дни
Молят участничките да не разказват навън колко ги е боляло д****о и че на снимачната площадка не е имало възелин. Все пак реалити шефовете доловно обясняват, че са платили достатъчно на участничките, за да бъдат опънати поне по веднъж, а защо не и по повече пъти?
33
0
 
7
 
! Отговори
мдамм преди 1 седмица
зара, пеню, пацата, фънки и други гротески описват участниците без дори да споменава нищо за тях.
32
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Родните риалитита удариха дъното, дори рекламите които вече са по-интересни от тъпите им изтъркани шоута са през 10 минути, а освен това директно взимат по 20к евро на човек за участие на Киро на повикване, пороверете ги Лора Крумова примерно не се ояде и са моо прекъсва хората!
31
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Трябва да си супер изпаднал и деградирал да участваш в такива излагации
30
0
 
25
 
! Отговори
Нереални Реалитита преди 1 седмица
Нарочното включване на скандални участници, пълното манипулиране на ВСИЧКО което се излъчва, нагласените игри и клаузите в договора за мълчание какво става реално в "реалититата" Е НЕОСПОРИМ ФАКТ....... Това за което не се говори е и ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ТРРОЛЛОВЕ И ФАЛШИВИ АКАУНТИ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ ЗА МАНИПУЛИРАНЕ "ИНТЕРЕС" ОТ ЗРИТЕЛИТЕ И ИЗКУСТВЕНО ПОВИШАВАНЕ РЕЙТИНГА НА ПРЕДАВАНЕТО ... защото по този начин те си привличат спонсори и си финансират гадостите. Няма край тая пуумияя.....
29
0
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Всички реалити предавания са нагласени, режисирани и много безинтересни, да не кажа истинското определение, че ще го звездичоса цензурата. Учудващото е, че може би има хора, които ги гледат, макар че аз не познавам такива
28
0
 
25
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 2 седмици
тва са пълни глупости, клаузата за неразгласяване е, че предаванията са отснимани и монтирани много преди да излязат в ефир. всичко е по сценарий и след монтаж, на хелс китчен "победителя" си е взел вече наградата
27
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ако има хора които да не са на ясно с описаното в заглавието (не четох по-надолу) явно са по зле и от продукциите за които става въпрос.
26
5
 
19
 
! Отговори
Синьото апчи преди 2 седмици
Аз не разбирам защо няма реалити шоу за третатс възраст , във България 80% от населението е пенсионирано, това ще е нечуван успех.
25
0
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
РЕАЛИТИТАТАТА НА РОДНИТЕ КАБЕЛАРКИ СА УНИКУМ НА БЛЯСКАВАТА П*Р*О*С*Т*А*Щ*И*Н*А И ОТКАКТО ГО РАЗБРАХ ПРЕДИ МНОГО ГОДИНИ НИКОГА НЕ ГИ ГЛЕДАМ!!!
24
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
И от нашите формати е ясно, че е така. И че се търси скандал. Ако вземат тихи и мирни хора, какво ще гледа народонаселението по цял ден? Скука. Друго е един гръмък скандал след як алкохол и глад.
23
0
 
27
 
! Отговори
11 преди 2 седмици
БЕ то е ясно, че денем снимат за публиката, а нощем - секс за азиатския пазар...
22
0
 
24
 
! Отговори
пияница мистик преди 2 седмици
Благодаря за статията. Онзи ден я четох буквално копи/пейст както сте я постнали тук от друг новинарски сайт. Но е похвално, че след като нямате за какво да пишете днес, когато ви мързи и сте пияни да ни я споделите :))))
21
2
 
27
 
! Отговори
Рендето преди 2 седмици
Кам Кекса и Насилието трябваше да добавите и жаждата за Слава и Пари, и всичко щеше да си дойде на мястото!!! Същите тези "изнасилени звезди" бяха готови на всичко!!!, абсолютно навсичко, само и само да попаднат в обектива на камерите и светлините на прожекторите!!! Всичко на този свят си има цена!!!
20
3
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Братушките разказаха играта на Биг Брадър. За първи път когато се направи Биг Брадър в Русия още на първата вечер участниците си спретнаха след як запой, спретнаха си групов секс и разхвърляха цялата къща. Оттогава в Русия Биг Брадър няма. Муахахаха...Големи!
19
0
 
19
 
! Отговори
Бай Иван преди 2 седмици
Това продава!
18
13
 
23
 
! Отговори
ПроСоТо преди 2 седмици
жените практикуват най-древната професия,но умирват да са прават на "жертви"..
17
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Сичко има в реалити шоутата . Рокендрол...